کد خبر: 1235108
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
نماینده بایدن در بیروت: به‌دنبال جلوگیری از جنگ بزرگ در مرز‌های لبنان و اسرائیل هستیم
درحالی که رهبران حزب‌الله بار‌ها گفته‌اند تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد، به حملات خود علیه شمال اراضی اشغالی ادامه می‌دهند و امریکا باید جلوی اسرائیل را بگیرد، دولتمردان کاخ سفید بدون توجه به این هشدار‌ها دنبال مصالحه در جبهه شمالی هستند تا شاید بتوانند اسرائیل را از زیر بار آتش موشکی مقاومت لبنان نجات دهند.

جوان آنلاین: در پی تشدید حملات حزب‌الله لبنان به سرزمین‌های اشغالی که ترس و وحشت را در بین صهیونیست‌ها ایجاد کرده است، سران افراطی تل‌آویو دست به دامن امریکا شده‌اند تا تنش در جبهه شمالی را متوقف کند. نماینده ویژه بایدن در بیروت راه‌حل‌های جدیدی برای حل‌وفصل این درگیری‌ها ارائه داد تا به اذعان او از گسترش دامنه جنگ که جبهه‌های جدیدی را علیه اسرائیل خواهد گشود، جلوگیری کنند. 

درحالی که رهبران حزب‌الله بار‌ها گفته‌اند تا زمانی که جنگ در غزه ادامه دارد، به حملات خود علیه شمال اراضی اشغالی ادامه می‌دهند و امریکا باید جلوی اسرائیل را بگیرد، دولتمردان کاخ سفید بدون توجه به این هشدار‌ها دنبال مصالحه در جبهه شمالی هستند تا شاید بتوانند اسرائیل را از زیر بار آتش موشکی مقاومت لبنان نجات دهند. در این رابطه، عاموس هوکشتاین، مشاور ارشد رئیس‌جمهور امریکا که با هدف آرام کردن جبهه جنگ در جنوب لبنان به بیروت سفر کرده است، بر ضرورت دستیابی به راه‌حل‌های تعیین‌کننده در این پرونده تأکید کرد. عاموس هوکشتاین، مشاور ارشد رئیس‌جمهور امریکا روز سه‌شنبه در کنفرانس مطبوعاتی پس از دیدار با «نبیه بری» رئیس پارلمان لبنان گفت: درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل به اندازه کافی ادامه داشته است و اکنون باید راه‌حل‌های تعیین‌کننده‌ای برای حل‌وفصل این درگیری پیاده شود. 
طبق گزارش شبکه اسکای‌نیوز، وی گفت: «لحظات دشواری را پشت سر می‌گذاریم و باید راه‌حل‌های تعیین‌کننده‌ای برای مرز لبنان و اسرائیل بیابیم.» مشاور بایدن در بخش دیگری از اظهاراتش با هدف مقصر جلوه دادن مقاومت فلسطین مدعی شد: پیشنهاد بایدن برای آتش‌بس مورد پذیرش میانجیگران و اسرائیل قرار گرفته است و حماس نیز باید آن را بپذیرد. هوکشتاین ادامه داد: پیشنهاد بایدن یک فرصت را برای آرام شدن اوضاع در مرز‌های لبنان و اسرائیل فراهم می‌کند. وی همچنین تأکید کرد: «چنین آتش‌بسی و به دنبال آن آرام شدن مرز‌ها امکان بازگشت لبنانی‌ها به جنوب کشورشان و اسرائیلی‌ها به شمال را فراهم می‌کند.» هوکشتاین تأکید کرد: «غیرنظامیان و املاک آن‌ها از تداوم این درگیری مرزی متضرر می‌شوند و امریکا به‌دنبال جلوگیری از یک جنگ بزرگ‌تر در مرز‌های متشنج میان لبنان و اسرائیل است.» 
نکته جالبی در سخنان نماینده امریکا بود که نشان می‌داد از گسترش دامنه جنگ که به ضرر صهیونیست‌ها است، به شدت نگرانند. در این باره، هوکشتاین گفت: «جنگ گسترده اسرائیل با حزب‌الله ممکن است منجر به حمله ایران به رژیم اسرائیل شود.» نگرانی امریکایی‌ها درحالی است که پس از عملیات «وعده صادق» ایران که با صد‌ها موشک و پهپاد سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد، ترس از گسترش دامنه جنگ بین گروه‌های مقاومت با رژیم اشغالگر افزایش یافته است، زیرا صهیونیست‌ها توان جنگیدن در چند جبهه را ندارند و در صورت شلیک هزاران موشک به سمت اراضی اشغالی از سمت لبنان و عراق و یمن، بدون تردید کار برای بنیامین نتانیاهو و دوستانش سخت‌تر خواهد شد. 
دولت امریکا درحالی به عنوان میانجیگر قصد دارد حزب‌الله را از ادامه حملات منصرف کند که هیچ اقدامی برای بازداشتن ارتش اشغالگر در نسل‌کشی غزه انجام نداده است. رهبران گروه‌های مقاومت بار‌ها گفته‌اند در صورت توقف جنگ در غزه، آن‌ها نیز حملات خود را به منافع امریکا و اسرائیل متوقف می‌کنند ولی تاکنون اراده‌ای از سوی دولتمردان تل‌آویو و کاخ سفید برای جلوگیری از گسترش دامنه جنگ دیده نمی‌شود. امریکا از این نگران است که ورود اسرائیل به جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله، در نهایت به شکست این رژیم بینجامد و این مسئله وجهه امریکا را که حامی مطلق صهیونیست‌ها است، در جهان خدشه‌دار خواهد کرد. اما این‌گونه وساطت‌ها که پیش‌تر از سوی مقامات فرانسوی و خود امریکایی‌ها انجام شده بود راه به جایی نبرده است و تا زمانی که اشغالگران به قتل‌عام فلسطینیان در غزه اقدام می‌کنند، موشک‌های مقاومت هم بر سر شهرک‌نشینان و پایگاه‌های نظامی اسرائیل فرود خواهد آمد. 


 وحشت صهیونیست‌ها از قدرت‌نمایی حزب‌الله
قدرت‌نمایی حزب‌الله در جبهه شمالی باعث ترس و وحشت محافل رسانه‌ای صهیونیستی شده است. شبکه المیادین به نقل از رسانه‌های صهیونیستی گزارش کرد: حزب‌الله تبدیل به تهدید اصلی علیه تل‌آویو شده است. این رسانه‌ها تأکید کردند: ما شاهد به آتش کشیده شدن مناطق شمالی با موشک‌های حزب‌الله و حبس شدن ده‌ها هزار شهرک‌نشین خارج از منازل خود هستیم. پیش از این «اشر کوهن» مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه صهیونیستی «بار ایلان» در اظهاراتی به تغییر اوضاع در لبنان و همچنین تغییر در وضعیت مرز‌های این کشور و فلسطین اشغالی اذعان کرده بود. وی تأکید کرد: اوضاع در لبنان تغییر کرده است. توافق مانع شلیک‌شدن موشک‌های حزب‌الله از پشت رودخانه لیتانی نمی‌شود. مدیر گروه علوم سیاسی دانشگاه صهیونیستی «بار ایلان» بیان کرد که رژیم صهیونیستی به شدت در ایجاد کمربند امنیتی در الجلیل اشغالی شکست خورده است. کوهن در ادامه تصریح کرد که شهرک‌نشینان صهیونیست به محل اقامت خود در شمال سرزمین‌های اشغالی بازنخواهند گشت. روزنامه یدیعوت آحارانوت نیز اذعان کرد: «سیستم امنیتی اسرائیل هرگز نخواهد توانست پهپاد‌های حزب‌الله را به صورت کامل رهگیری کند.»
وحشت صهیونیست‌ها درحالی است که در ۹ ماه گذشته در پی حملات دامنه‌دار حزب‌الله به شمال فلسطین اشغالی، بیش از ۷۰ هزار شهرک‌نشین خانه‌های خود را ترک کرده‌اند و به گفته منابع محلی، این شهرک‌ها به شهر ارواح تبدیل شده‌اند. حتی ابتکار‌های جدید کابینه نتانیاهو که برای بازگرداندن شهرک‌نشینان به مناطق شمالی به دادن رشوه متوسل شده بودند، شکست خورده است.

برچسب ها: امریکا ، اسرائیل ، جنگ غزه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار